We kijken gemiddeld 5 uur per dag naar het scherm van onze smartphone, tablet, of tv. We werpen zelfs gemiddeld 80 keer per dag een blik op onze mobiele telefoon! En deze cijfers gaan in de toekomst alleen maar stijgen. Kleine lettertjes en het permanente wisselen van onze blik van dichtbij naar ver weg verlangen het uiterste van onze ogen. Voor mensen vanaf 30 jaar kan het kijken op digitale apparaten leiden tot overbelaste ogen, of zoals experts dit noemen: computervisiesyndroom. ZEISS digitale brillenglazen bieden de oplossing door het snelle, comfortabele focussen mogelijk te maken met een geoptimaliseerde zone voor dichtbij – het maakt niet uit waar we naar kijken. Deze brillenglazen zijn niet alleen voor digitale apparaten bedoeld, maar ook voor het lezen van boeken en tijdschriften.
Het toenemende gebruik van smartphones, navigatie-apparatuur, e-readers en tablets verandert ook ons kijkgedrag: onze ogen moeten zich aanpassen op een nieuwe reeks objecten dichtbij omdat we een digitaal apparaat dichterbij houden dan een krant of een boek. En dit verlangt ook dat onze ogen constant tussen verschillende afstanden kunnen schakelen. Deze toestand vraagt een heleboel – vaak te veel – van onze ogen: steeds meer mensen worden bijziend, of klagen over problemen met hun ogen of hun algemene gezondheid.
Het gebruik van digitale technologie vergt het uiterste van onze ogen. Binnen slechts een paar seconden moeten ze omschakelen tussen ver en dichtbij: van iets zien in de verte tot een klein scherm, piepkleine lettertjes en weer terug. Dit oefent een extreme belasting uit op de ciliaire spier en de ooglens die steeds weer moeten accommoderen om scherp te kunnen zien. Vermoeide en branderige ogen, hoofd- of nekpijn kunnen hiervan het resultaat zijn, vooral als we ouder worden. Ongeveer 50 procent van de bevolking, bijvoorbeeld in Duitsland, lijdt aan een of meer van deze symptomen, dus overbelasting van het oog.
ZEISS digitale brillenglazen zijn scherp gefocust op het gebruik van digitale apparatuur zoals e-readers of smartphones. Een speciale optimalisatie van de zone dichtbij houdt rekening met de typische oogbewegingen en het lezen op kleine afstand, zoals dat bij deze apparaten vereist is. Dit ontwerp ondersteunt de ciliaire spier optimaal, waardoor het eenvoudiger wordt voor de brildrager om zijn blik te focussen op afstand en dichtbij. Dit kan helpen om vermoeidheidsverschijnselen te voorkomen. De ideale bril voor alledaags gebruik – niet alleen voor de digitaal opgegroeide generatie.
Tot aan elke uitdaging. ZEISS digitale brillenglazen zijn speciaal gemaakt voor dichtbij kijken en zijn geschikt voor alledaags gebruik. ZEISS kantoorbrillenglazen zijn daarentegen ontworpen als extra bril voor mensen die merken dat ze problemen krijgen met het zien op de korte en middellange afstand – de typische kijkafstanden bij werk op een kantoor bijvoorbeeld. ZEISS multifocale brillenglazen zijn aan de andere kant speciaal ontworpen voor ieder individu om dichtbij, ver weg en daartussen te kunnen focussen.
De volgende regel geldt voor iedere bril: hoe lichter hij is, des te beter. En dit geldt niet alleen voor de monturen. Dankzij de hoge kwaliteit van de materialen en de diverse glaskwaliteiten kan ZEISS unifocale glazen maken die zo dun en zo licht mogelijk zijn – zelfs op hoge sterkte. Dit garandeert maximaal draagcomfort met slechts een minimaal gewicht.